05/01/2011

Syria: U.S. secretly backed Syrian opposition

U.S., C.I.A., Syria, secretly backed, opposition groups, wikileaks

U.S. secretly backed Syrian opposition groups, cables released by WikiLeaks show

By Craig Whitlock, Published: April 18 2011

The State Department has secretly financed Syrian political opposition groups and related projects, including a satellite TV channel that beams anti-government programming into the country, according to previously undisclosed diplomatic cables.

The London-based satellite channel, Barada TV, began broadcasting in April 2009 but has ramped up operations to cover the mass protests in Syria as part of a long-standing campaign to overthrow the country’s autocratic leader, Bashar al-Assad. Human rights groups say scores of people have been killed by Assad’s security forces since thedemonstrations began March 18; Syria has blamed the violence on “armed gangs.

Barada TV is closely affiliated with the Movement for Justice and Development, a London-based network of Syrian exiles. Classified U.S. diplomatic cables show that the State Department has funneled as much as $6 million to the group since 2006 to operate the satellite channel and finance other activities inside Syria. The channel is named after the Barada River, which courses through the heart of Damascus, the Syrian capital.

The U.S. money for Syrian opposition figures began flowing under President George W. Bush after he effectively froze political ties with Damascus in 2005. The financial backing has continued under President Obama, even as his administration sought to rebuild relations with Assad. In January, the White House posted an ambassador to Damascus for the first time in six years.

The cables, provided by the anti-secrecy Web site WikiLeaks, show that U.S. Embassy officials in Damascus became worried in 2009 when they learned that Syrian intelligence agents were raising questions about U.S. programs. Some embassy officials suggested that the State Department reconsider its involvement, arguing that it could put the Obama administration’s rapprochement with Damascus at risk.

Syrian authorities “would undoubtedly view any U.S. funds going to illegal political groups as tantamount to supporting regime change,” read an April 2009 cable signed by the top-ranking U.S. diplomat in Damascus at the time. “A reassessment of current U.S.-sponsored programming that supports anti-[government] factions, both inside and outside Syria, may prove productive,” the cable said.

It is unclear whether the State Department is still funding Syrian opposition groups, but the cables indicate money was set aside at least through September 2010. While some of that money has also supported programs and dissidents inside Syria, The Washington Post is withholding certain names and program details at the request of the State Department, which said disclosure could endanger the recipients’ personal safety.

Syria, a police state, has been ruled by Assad since 2000, when he took power after his father’s death. Although the White House has condemned the killing of protesters in Syria, it has not explicitly called for his ouster.

The State Department declined to comment on the authenticity of the cables or answer questions about its funding of Barada TV.

http://www.washingtonpost.com/world/us-secretly-backed-sy...

Syrië: VS investeerde 6 miljoen dollar in oppositie

cia-logo.jpg

‎18 april 2011 - Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in het geheim de tegenstanders van de Syrische president Bashar Assad gefinancierd. Dat heeft de Washington Post zondag op basis van door Wikileaks gelekte diplomatieke documenten gemeld.

De Verenigde Staten voorzagen de Syrische oppositie onder meer van de in Londen gevestigde satellietzender Barada TV, die in Syrië nieuws tegen de regering uitzendt. De hoofdredacteur van Barada is een van de oprichters van de Syrische ballingengroep Beweging voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling.

De VS zouden voor zes miljoen dollar (vier miljoen euro) hebben geïnvesteerd in Barada en andere oppositiegroepen in Syrië. Of deze financiering nog steeds plaatsvindt, kon de Washington Post niet zeggen. In ieder geval vonden de betalingen tot september 2010 plaats.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DM...

16:06 Posted by Universal in Syrië | Permalink | Comments (0) | Tags: syrië, wikileaks, oppositie betaald, u.s., c.i.a. |  Facebook |